Sujet
Écriture – Annonce de journalDescription
Ce n’est pas tous les enfants qui se voient offrir la rédaction d’une page dans le journal local. Aujourd’hui, tu as cette chance inouïe. Puisque l’Halloween approche à grands pas, on t’offre une activité d’écriture assez spéciale.
Durée de travail estimée
90 min à 120 minAttente(s)
Writing
Generate, gather, and organize ideas and information to write for an intended purpose and audience.
Write simple texts in a variety of forms and for various media, applying their knowledge of the basic elements and techniques associated with each form.
Revise and edit their texts, applying their knowledge of language conventions.
Use their knowledge of publishing and production skills, and strategies to enhance the presentation of their work.
Contenu(s) d’apprentissage
Writing
Developing and Organizing Content
Determine, independently or with guidance from the teacher, the purpose of and audience for the text they are planning to create.
Sort and classify their ideas and information, listing those they intend to present in a logical order.
Identify the literary/stylistic devices and/or media techniques they intend to use in writing and producing the text.
Applying Knowledge of Forms and Techniques
Write descriptive paragraphs (e.g., describing a person, place, or thing): using an appropriate structure (i.e., a topic sentence, developing sentences, and a concluding sentence); using descriptive vocabulary.
Revising and Editing Texts
Make simple revisions to improve the content, clarity, and interest of their written work, using feedback from the teacher and focusing on the following: ensuring that all relevant ideas and information are included, and deleting unnecessary ideas and information.
Edit and proofread their written work, using reference material.
Producing Finished Work
Produce a clean and legible final draft, using simple techniques and resources to format and enhance the presentation, with a focus on the following:
- using headings appropriately to help organize the text;
- using underlining, colour, and/or a different style of lettering (e.g., printing, cursive writing, a different font) to emphasize certain text;
- integrating clip art, photos, and/or diagrams to supplement or to reinforce information and messages.
Déroulement et directives
L’Halloween approche à grands pas. Pour la première fois cette année, ton village organise des activités pour les enfants. Dans le but de faire participer le plus grand nombre d’enfants, le comité social du village a décidé de l’annoncer dans le journal local. Si la participation est bonne et que la journée connaît du succès, on prévoit même en faire une activité annuelle. Excitant, n’est-ce pas?
Comme tu as du talent en écriture, on t’a demandé de préparer une page de journal dans laquelle tu invites les enfants à participer à cette toute première édition.
Le projet t’intéresse? Sans plus tarder, allons-y!
© Wild about Reading, Grades 4, 5 and 6, CFORP 2007, p. 154.
Activité(s) d’apprentissage
1. Discute des questions ci-dessous avec ton parent.
- Qu’est-ce qui différencie une page de journal d’un conte, d’une lettre d’amitié, d’une recette?
- Quelles rubriques trouve-t-on généralement dans un journal local?
2. Ouvre et lis la page de journal The Shooting Star. Elle pourra te servir d’inspiration.
- Que peux-tu dire du style d’écriture?
- Comment les articles sont-ils disposés?
- Les illustrations sont-elles nécessaires? Explique ta réponse.
3. Ouvre le document Halloween Event pour poursuivre l’activité.
Au cours de l’activité, consulte les journaux locaux pour vérifier la disposition des articles et la façon dont ils sont rédigés. Tu pourras t’en inspirer.
Amuse-toi bien!
Matériel
Journaux locaux